Skip to main content
Danish Music Awards går nye veje

Danish Music Awards går nye veje

Danish Music Awards går nye veje

Danish Music Awards er dansk musiks ældste og mest prestigefyldte prisfest. Nu bevæger begivenheden sig i en ny retning. Det oplyser musikselskabernes brancheorganisation IFPI i en netop offentliggjort pressemeddelelse.

Siden 1989 har Danish Music Awards under skiftende betegnelser været en institution i den kommercielle del af dansk kulturliv. Og intet tyder på at arrangørerne bag begivenheden har tænkt sig at ændre på det. Der er imidlertid et stærkt ønske om at følge med tiden frem for at gøre, som man altid har gjort. Det får nu folkene bag arrangementet til at arbejde med et nyt format, som både inkluderer en eksklusiv branchefest med optrædener fra nogle af landets stærkeste artister, markant forøget tilstedeværelse på sociale medier og en række musikrelaterede begivenheder i måneden op til DMA.

”Verden er på en og samme tid blevet mere fysisk og mere digital. Vi elsker at mødes om musikken – uanset om den kommer fra en festivalscene eller en højtaler på en ladcykel. Samtidig bevæger vi os hver især i nogle digitale verdener, som matcher vores egne musikalske interesser. Begge de tendenser vil vi gerne favne under DMA-paraplyen. Derfor har vi også valgt at tænke i nye retninger med DMA”

siger Lasse Lindholm, der er kommunikationsdirektør i IFPI Danmark.

Farvel til flow-tv

Den nye retning for DMA betyder samtidig et farvel til samarbejdet med TV 2, som siden 2011 har sendt DMA på hovedkanalen. Om den beslutning, siger Lasse Lindholm:

“Vi har været glade for vores samarbejde med TV 2, men udgifterne til en tv-produktion står slet ikke mål med de gevinster, musikbranchen i dag får ud af sin investering i flow-tv. Samtidig har vi nu virkelig mange digitale muligheder for at nå ud til musikinteresserede danskere. Dem har vi tænkt os at gøre brug af. Vi går nye veje, fordi vi over de kommende år har en ambition om at skabe en prisfest, som kan blive et nyt flagskib i international målestok. Og vi gør det, fordi danske artister har et tårnhøjt niveau, som fortjener at blive fejret, hvor deres publikum er”.

Prisfesten løber af stablen d. 3. november i København. I måneden op til prisfesten vil DMA samtidig blive en begivenhed på sociale medier og ved fysiske arrangementer med musik og om musik. Information om samarbejdspartnere, vært, optrædende og aktiviteter vil løbende blive offentliggjort på den anden side af sommerferien. 

DEL DENNE SIDE