Skip to main content
Musikselskaber 2017

Musikselskaber 2017

Musikselskaber 2017

Danske musikselskaber formår at skabe vækst med digitale satsninger. Samtidig er markedet for streaming af musik fortsat præget af ulige konkurrencevilkår. Det viser nye nøgletal, som musikselskabernes brancheorganisation IFPI offentliggør i dag. 

I dag udkommer publikationen Musikselskaber 2017. Den fortæller, at markedet for indspillet musik er i vækst. I 2017 omsatte de danske musikselskaber for 548 mio. kr. på salg af streams, cd’er, download og vinyl. Det er en stigning på 11 % i forhold til 2016, hvor omsætningen udgjorde 489 mio. kr.

Danskernes streaming af musik er fortsat den primære årsag til vækst i det danske marked. Danskernes adgang til musik i skyen indbragte i 2017 466 mio. kr. mod 392 mio. kr. i 2016. Dermed står streaming nu for hele 85 % af den samlede omsætning.

Der er imidlertid stor forskel på, hvor meget streamingtjenesterne bidrager til musikbranchens økosystem. Selvom YouTube sammen med Spotify indtager førstepladsen over danskernes fortrukne musiktjenester, bidrager YouTube blot med 17 mio. kr. Det svarer til 3,6 % af de samlede indtægter fra streaming. Til sammenligning bidrager tjenester som Spotify, YouSee Musik og Apple Music med hele 444 mio. kr. svarende til 95 % af det samlede marked for streaming.

Lasse Lindholm, der er direktør for kommunikation og public affairs i IFPI er ikke begejstret for dét regnestykke:

Forskellen i udbetalingerne fra streamingtjenesterne er nedslående. Og den skyldes en forældet EU-lovgivning, som gør at tjenester, der benytter brugeruploadet indhold, kan undslå sig at indgå aftaler på lige fod med deres konkurrenter. Derfor er det mit håb, at politikerne i EU vil være med til at sikre en digital fremtid, som både kommer fremtidens forbrugere, investeringsvillige streamingtjenester og musikliv til gode”.

CD’en igen i vækst
For første gang siden 2000 stiger salget af cd’er. Salget af den lille blanke skive indbragte i 2017 35 mio. kr. mod 31 mio. kr. i 2016. Det svarer til en vækst på hele 14 %. CD’ens overraskende comeback kan delvis forklares med stærke udgivelser fra både Rasmus Seebach og Kim Larsen & Kjukken. Den positive udvikling for cd’en bevirker samtidig, at 2017 ikke blev året, hvor vinylen overtog cd’ens plads, som danskernes foretrukne fysiske format. I 2017 tegnede cd-salget sig for 6,5 % af musikselskabernes samlede omsætning for salg af indspillet musik, mens vinylsalget udgjorde 3,9 %.

Samlet set dominerer det digitale forbrug dog det danske marked. Hele 89,2 % af omsætningen kommer i 2017 fra streaming og download. Det gør Danmark til et af de absolut mest digitale musikmarkeder i verden.

Læs mere i Musikselskaber 2017 her.

 

DEL DENNE SIDE