Skip to main content
Musikselskaberne klar med nøgletal for 2021

Musikselskaberne klar med nøgletal for 2021

Musikselskaberne klar med nøgletal for 2021

Streaming af musik bidrog i 2021 til endnu et år med moderat vækst i markedet for indspillet musik. Det viser nye tal, som musikselskabernes brancheorganisation IFPI offentliggør i dag. For første gang indeholder den årlige publikation også en statistik, som belyser kønsbalancen i toppen af dansk musik. 

I dag udkommer musikselskabernes årsrapport Musikselskaber 2021. Den viser en moderat positiv udvikling i markedet for indspillet musik. I kroner og øre omsatte musikselskaberne i det forgangne år for 665 mio. kr. på salg af musik til forbrugerne. Det svarer til en vækst på 5,2 %, sammenlignet med salget i 2020. Dermed blev 2021 det niende år i træk med vækst i det danske marked. 

Af den samlede omsætning på 665 mio. kr. i 2021 kom hele 611 mio. kr. fra digitale kilder. Det svarer til en digital andel af totalmarkedet på 91,9 %. Streaming står alene for 90,1 % af det samlede marked og understreger dermed sin status som det altdominerende format i musikselskabernes økonomi.
 

Kønsbalancen i toppen af dansk musik 

For at kaste lys over udfordringerne med kønsbalancen i den del af musikbranchen, hvor musikselskaberne virker, rummer publikationen for første gang en omfattende kønsstatistik. Den redegør for kønsbalancen på de danske hitlister, på musikselskaberne og på nogle af streamingens mest populære playlister. 

Statistikken dokumenterer, at kvinder på næsten alle områder er underrepræsenterede i musikkens øverste kommercielle luftlag. Det gælder i forhold til hitlisterne, hvor mandlige artister stod bag 75 % af de 1000 mest streamede musiknumre i 2021. Det gælder for ansatte på musikselskaberne, hvor 61 % af de fuldtidsansatte er mænd og det gælder på nogle af landets mest populære playlister, hvor 67 % af artisterne er mænd.    

Lasse Lindholm, der er direktør for kommunikation og public affairs hos IFPI er fortrøstningsfuld men ikke tilfreds:

“Undersøgelsens resultater er overordnet set ikke overraskende. Men de er en meget konkret reminder om den opgave, vi som branche har foran os i de kommende år. Jeg bilder mig ikke ind, at vi kan løse vores udfordringer med letkøbte lyserøde indsigter og politisk korrekte skåltaler. Men jeg tror oprigtigt på, at vi med en vedholdende indsats kan skabe en langt mere mangfoldig og inkluderende branche”.

Han understreger, at kønsstatistikken blot er ét af flere greb til at forstå, hvordan landet ligger i toppen af dansk musik, og hvor der med fordel kan sættes ind for at skabe positive resultater. 
 

Læs hele Musikselskaber 2021 her

Se udvalgte nøgletal her
 


 

DEL DENNE SIDE